dinsdag 28 januari 2014

1. Bouw van een kartonnen poppenhuis

Poppenhuizen, ik ben er gek op. Vroeger maakte ik ze in kasten, schoenendozen of onder de tafel. Uiteindelijk kreeg ik een echte! Kant en klaar, hoefde ik niets meer aan te doen.
Hoewel, ik kon wel een hoop doen met de inrichting... of de verlichting, of de popjes anders aankleden? Eigenlijk is dat toch het leukste, zelf knutselen en daarna ermee spelen. Dus dat is wat ik nu ga doen, een poppenhuisje van karton. Daarna kun je het ook nog uitbreiden met zelfgemaakte meubels.

Wat heb je nodig:
  • stevig karton, kan gewoon een oude doos zijn
  • een mesje, schaar, liniaal
  • potlood


Hoe doe je het:

  1. Teken op karton 2 huizen die even hoog zijn. Het voorbeeld dat ik gemaakt heb is 30 cm hoog en 36 cm breed. Snij beide huizen in het midden in, eentje van het boven tot het midden en de ander van de onderkant tot het midden. Voor een eenvoudig poppenhuis is dit al genoeg maar ik wil er ook graag een verdieping in maken.
  2. Voor de verdieping, kun je een stuk karton gebruiken dat even breed is als het huis, of zelfs iets breder, als je er een balkon aan wilt maken.



De 2 huizen en verdieping

Je kunt naar keuze ramen, deuren of een trapgat in de onderdelen snijden

De 2 huisdelen in elkaar geschoven

De verdieping in het huis geschoven

Balkon
  1. Plak de hoekjes vast en zet er even wasknijpers op terwijl je het laat drogen
  2. Knip of snij een strook karton van 36 cm x 1 cm als bovenrand van het balkon met een stukje extra om het aan het huis vast te zetten.
  3. Knip of snij 13 strookjes karton van 1cm x 5 cm voor de spijlen van het balkon.
  4. Plak de spijlen op gelijke afstanden aan de onderrand en zet ze weer vast met wasknijpers.
  5. Maak 2 vouwen (of snee├źn die niet helemaal door het karton gaan) voor de hoeken en plak de bovenrand van het balkon aan de spijlen vast.
Plak de hoekjes vast
Plak de spijlen aan de onderrand

Plak de bovenrand aan de spijlen vast

Schuif de verdieping op zijn plaats

Tips:
* Heb je inspiratie nodig voor poppenhuizen, kijk dan even op Pinterest.